A Világ Legnagyobb Tanórája a fenntartható fejlődési célokról

Milyen lesz a világ 2030-ban? – a világ problémáiról és annak lehetséges megoldásairól tartották a Világ Legnagyobb Tanóráját a Budapesti Fasori Evangélikus Gimnáziumban 2018. szeptember 25-én.

A Világ Legnagyobb Tanórája elnevezésű nemzetközi oktatási projekt keretében megrendezésre kerülő rendezvényen közel 100 gimnazista diák vett részt. A tanóra előadói a programsorozatot támogató magyarországi szervezetek – EMMI, UNESCO, UNICEF, NFFT, PONTVELEM – vezető tisztségviselői voltak.

A tanóra menete az ENSZ szakértői által írt és javasolt óravázlat alapján zajlott:
https://www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu/letoltes/2018/VLT2018oraterv_Milyen_vilagot_szeretnenk_2030ra.pdf

A közel 200 éves, nagy múltú és viharos történelmű, számos neves diákjáról híres Fasori Gimnázium méltó helyet kínált a rendezvénynek, a diákok a díszteremben rendezkedtek be a másfél órás interaktív tanórára. Hajdó Ákos, az intézmény vezetője az iskola történelmi múltja mellett kiemelte jelenlegi ökoiskola programjukat, amely a Világ Legnagyobb Tanórájához hasonlóan a diákok fenntarthatóságra nevelését tarja fókuszban.

A rendhagyó tanórát Dr. Soós Gábor, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának főtitkára indította, előadásnak célja a Fenntartható Fejlődési Célok ismertetése volt. Figyelemfelkeltő prezentációjában a gyerekek megismerhették a Fenntartható Fejlődési Célok születésének folyamatát is: 2015. szeptember 25-én New Yorkban, a Fenntartható Fejlődési Csúcstalálkozón az ENSZ 193 tagállama egyhangúan elfogadta a történelmi jelentőségű, új globális fejlődési programot, amely 2030-ig a fenntartható jövőért 17 célt tűzött ki.

Ezután Pálfi Erika, az Emberi Erőforrások Minisztérium Köznevelési Tartalomfejlesztési Főosztályának főosztályvezetője egy interaktív foglalkozás keretében mutatta be a gyerekeknek, milyen az, ha valaki saját bőrén érzi a globális problémákat, mint például azt, hogy egyes diákok igazságtalanul kitüntetett figyelmet kapnak. A gyerekek emellett betekintést nyerhettek a minisztérium hétköznapjaiba és az EMMI minőségi oktatásért (4. Fenntartható Fejlődési Cél) tett tevékenységeibe.

Az ismeretek elmélyítésére ezt követően a gyerekek gondolkodtató feladatot kaptak. Egy olyan országot kellett elképzelniük, amelyben a Fenntartható Fejlődési Célok mindegyike érvényesül. Érdekes volt látni, hogy a gyerekek mennyire lelkesen vetik bele magukat a csoportmunkába. A tanórának ezt a részét Kovács Annasára, az UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány gyermekjogi munkatársa vezette le. Az UNICEF célkitűzése, hogy minden gyermeknek olyan gyermekkora legyen, ahol kibontakozhatja képességeit és a benne rejlő tehetséget.

A magyarországi fenntarthatósági célokhoz kapcsolódó feladatokat a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács koordinálja. A szervezet munkáját Zentai Sára fenntarthatósági politikai tanácsadó mutatta be a Világ Legnagyobb Tanórájára készült animációs kisfilm mellett: https://www.youtube.com/watch?v=gpNHTZ8hM28

A program zárásaként a gyerekek saját vállalásaikat fogalmazhatták meg Matolcsy Miklós, a PontVelem Nonprofi Kft. ügyvezető igazgatója segítségével. Ezt követően a részvevők megismerkedtek PontVelem Okos Programmal is, amely a szelektív hulladékgyűjtésben, karitatív tevékenységben és fenntarthatóságról szóló rendezvényekkel segíti az iskolás gyerekeket: https://www.pontvelem.hu/.

A tanóra végén egy érdekes kísérlet következett, amely azt mutatta be, hogy a Fenntartható Fejlődési Célok milyen szerepet töltsenek be mindennapi életünkben. A gyerekek a bemutató végén festett dunai kavicsokat kaptak ajándékba, amelyre a Fenntartható Fejlődési Célok voltak felfestve, hogy ne feledkezzenek meg a Fenntartható Fejlődési Célokról és vállalásaikról. A festett köveket Cseh Judit (PontVelem) készítette.

Éppen 3 éve, 2015. szeptember 25-én, az ENSZ indította útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a 17 újonnan megfogalmazott Fenntartható Fejlődési Célját szeretné megismertetni a gyerekekkel.
A Világ Legnagyobb Tanórája az első globális oktatóprojekt, amelyen keresztül a gyermekek világszerte egy időben megismerhetik , amelyek a társadalom kiemelt problémáira kívánnak megoldást nyújtani többek között a mélyszegénység felszámolásával, az esélyegyenlőség megteremtésével, a minőségi oktatás biztosításával és a környezetünk védelmével.
Magyarországon immár negyedik alkalommal kerül megrendezésre ez a témahét 2018. szeptember 24–28. között, amelynek szervezésére és lebonyolítására az Emberi Erőforrások Minisztériuma a PontVelem Nonprofit Kft.-t bízta meg. A programsorozaton – nemzetközi szinten is – magas részvételi arány jellemzi a magyarországi iskolák aktivitását: közel 500 iskola, 3000 osztálya, 60 000 diákja vesz részt a témahéten.

További információ:

http://www.unis.unvienna.org/unis/hu/topics/sustainable_development_goals.html

Forrás: http://www.unesco.hu/nevelesugy/milyen-lesz-vilag-2030